Laatste dagje in Bangkok.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carin Titsing - WaarBenJij.nu Laatste dagje in Bangkok.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Carin Titsing - WaarBenJij.nu

Laatste dagje in Bangkok..

Door: Carin Titsing

Blijf op de hoogte en volg Carin

09 April 2012 | Thailand, Bangkok

Vandaag is mijn laatste dag in Bangkok, voorlopig in elk geval. Morgen vertrek ik richting Isaan, het noorden van Thailand naar het plaatsje Mancha Khiri. Hier zal ik zo’n 2 weken verblijven bi jSijmen en Annelies, een Nederlands zendingsechtpaar. Wat ik daar allemaal ga doen horen jullie nog, er is nog genoeg te vertellen over de afgelopen week.

Samen met Bitsy en Christine zijn Ruth en ik naar Bami geweest, een oudere vrouw die in een sloppenwijk woont. Zij is christen geworden nadat haar man van een ernstige ziekte is genezen. Zij ging met ons mee naar een andere sloppenwijk, een wijk waarin 8 flats staan die nooit door de bouw zijn afgemaakt en die nu heel erg vervallen zijn. Onder in deze flats worden de open ruimtes nog wel verhuurd voor 25 euro per maand. De mensen moeten dit zelf dicht timmeren en zorgen voor elektriciteit en water. In deze wijk mochten we 2 vrouwen bezoeken, met 1 van hen hebben we een erg lang gesprek gehad over het geloof. Zij is al christen, maar eigenlijk weet ze nog niet eens zoveel over de bijbel. De mensen hier kennen de bijbel echt niet. Als wij in Nederland over de bijbel beginnen, dan kennen de meeste mensen er wel iets van. Dat is een best lastige situatie voor een missionair team, je moet echt bij het begin beginnen, genesis dus. We hebben hier een hele fijne middag gehad, ondanks dat we niks van het gesprek konden volgen :)

Voor de rest zijn Ruth en ik ook nog vaak in de slums. Soms gaan we gewoon onder het luifeltje zitten en zijn we gewoon aanwezig. De kinderen komen dan wel even langs en mensen spreken je aan. Afgelopen woensdagavond zijn we ook geweest en had Ruth skoebiedoe touwtjes meegenomen. Een groot succes moet ik zeggen! We hebben een paar uur lang aan de tafel gezeten en de kinderen geleerd om iets moois te maken van de touwtjes. Dus, allerlei visjes als resultaat. Uiteindelijk kwam er een moeder bij zitten, ze zag er wel een markt in en zei dat we de figuurtjes maar moesten verkopen. Helaas waren de touwtjes aan het eind van de avond zo goed als op, dus nog zo’n leuke avond zit er helaas niet in. Het is ontzettend leuk om bij de kinderen te zijn en een gezellige tijd met ze te hebben.

Vrijdag is altijd onze vrije dag en proberen we vaak in te vullen met iets leuks, cultureels of iets dergelijks. Deze vrijdag zijn Ruth en ik naar Safari World in Bangkok geweest, 20 minuten van ons huis vandaan. Ideaal! Met een bus zijn we door het safari gedeelte gereden, was erg mooi! Allerlei dieren die er rondlopen en een behoorlijk aantal bijzondere vogels. Daarna het marine gedeelte gehad. Hier konden we allerlei dieren zien en zijn we naar de olifantenshow, de dolfijnenshow en de orang-oetan show geweest. De laatste was heel erg grappig! We zijn iets eerder naar huis gegaan dan gepland want het was een ontzettend hete dag en dan de hele dag buiten zijn is eigenlijk niet vol te houden. We hebben wel een ontzettend leuke dag gehad, konden veel dichter bij de dieren komen dan in de dierentuinen in Nederland en eigenlijk alles aaien als het in je buurt kwam.

Dit weekend Bitsy nog geholpen met haar kaarten. Deze moesten nog in plastic worden gedaan en overal moesten nog stickers op. Het waren er nog al wat, maar we zijn door de stapels heen gekomen. Duurde even, maar nu zijn ze weer klaar om de deur uit te gaan en te worden verkocht.

Gister ben ik met Ruth en Christine naar Saraburi geweest, een plaats buiten Bangkok. Hier zijn we naar een Thaise gemeente geweest en mochten we pasen vieren en deelnemen aan het avondmaal. Een avondmaal dat bestond uit bessensap en tuc koekjes. Een erg mooie dienst waarin we mochten zien hoe Buzz en Ruth, een Amerikaans stel, een gemeente onderwijzen. Zij wonen al 30 jaar in Thailand en onderwijzen de Thaise christenen zodat ook zij straks een gemeente kunnen leiden. In de middag zijn we met meerdere kerken samengekomen en hebben we een optocht door de stad gehouden als tegenlicht voor de optochten van de boeddhistische monniken. Voorop hadden we een auto met zwaailicht, dan kwam onze auto waar een groot kruis in stond en achter ons aan reden motoren en nog heel wat auto’s. De politie zette elke keer een kruispunt af zodat de lange rij met voertuigen in één keer door konden rijden. Was een hele bijzondere ervaring! Eind van de middag nog een bijeenkomst gehad en hebben we nog heerlijk meegegeten. Ze hadden mij al gewaarschuwd dat ik iets had gepakt wat wel pittig kon zijn, maar ik dacht, ik kan nu wel wat hebben. Maar goed, ik heb het toch echt moeten laten staan want het was echt te pittig. Er kwamen al meerdere mensen aanzetten met water, ze waren zo bezorgd omdat ik zo’n rood hoofd had. Tsja, als ze dat gaan zeggen wordt het natuurlijk alleen maar erger. Wel erg gelachen, zal de volgende keer het pittige toch maar laten staan ondanks dat het zo goed van smaak is.

Vandaag dus mijn laatste dagje in Bangkok. Vanmorgen Bitsy nog geholpen met het plastic- en stickerwerk omdat de vrouwen weer kaarten hadden gebracht. Vanmiddag al m’n spullen inpakken en dan zal ik nog naar de slums gaan om nog een laatste activiteit met de kinderen te doen. Vanavond hebben we een gezellig avondje met Christine en Bitsy en gaan we naar een Chocolate restaurant, het bijzondere is dat ze er geen chocola hebben, maar het moet erg goed zijn volgens Bitsy. We zullen zien!

Een lieve groet vanuit Bangkok,
Carin

• 15 April 2012 - 14:09

Henk En Jitske.:

wij wensen je alle succes toe en gods zegen op je werk wat je hebt gedaan en wat je nog gaat doen.
    groeten vanuit Sauwerd.